יום שני, 19 בדצמבר 2011

לאן הולכים אתאיסטים אחרי שהם מתים?

האתיאיסט הידוע כריסטופר היצ'נס נפטר, ועל כן ראיתי לנכון לכתוב קצת עליו ועל תנועת ה"אתיאיזם החדש" שהוא אחד מהמייצגים הבולטים שלה. תנועת ה"אתאיזם החדש" היא תנועה שהתחילה לפני כמה שנים בודדות, בערך ב2004, והיא כל כולה מתקפה, בספרים, בהרצאות ובמאמרים, נגד כל דבר דתי כלשהו. החידוש בתנועה אינו התוכן שלה, שקיים כבר למעלה ממאה שנה, אלא הווקאליות שלהם, הלוחמנות שלהם, והפופולריות שלהם. ה"אתיאיזם החדש" היא תנועה שבעצם אומרת שכל דת וכל אמונה באלוהים היא רעה ושקרית, ושעלינו שזרוק אותה ולאמץ מחדש את ערכי הנאורות ואת המדע כמתווה של האמת. פילוסופית אין בתנועה זו הרבה חידוש או צדק, רוב הטיעונים שלהם הם טיעונים ממוחזרים מהוגים קודמים והרבה מהטיעונים שלהם הם גם לא כל כך טובים.

לדעתי, יש הרבה בעיות בתנועה הזו. קודם כל, הם לא באמת מבינים את מה שהם תוקפים. ברוב ההתקפות נראה שהם רואים את הדת כדבר מונוליתי ואחיד ולא באמת מבינים מה זה דת, מה זה אומר להיות דתי וכו'. אני חושב שחוסר ההבנה שלהם בדת גם פוגמת ביכולת הביקורת האמיתית שלהם ונותר לרוב עלבונות למפלצת שלא קיימת. זה, לדעתי, מלווה עם חוסר הבנה של ההיסטוריה. מתוך רצונם העז לתקוף את הדת, הם הרבה פעמים מעוותים את ההיסטוריה לרצונם. כל כן, הדלות הפילוסופית שלהם לא באמת נותנת להם להסביר היטב מה זה יכול לומר להיות אתיאיסט, מה הם אולי הבעיות במדע ובמתודה המדעית, או בכלל לומר משהו חדש שלא פשוט מחזק את השקפת עולמם ושל החברה שסביבם.

למרות זאת, אני חושב שאם מסתכלים מעבר להתלהמות, יש כאן חתירה עזה לאמת ולכנות ולסטנדרטים גבוהים של מוסר, וזה נראה לי דבר מבורך. כמו כן, יש גם טענות טובות שהם טוענים ואם אפשר ליצור דיון אינטלקטואלי, ציבורי ופרטי, בעניינים האלה ללא התלהמות זה נראה לי דבר טוב מאוד. אני אומר זאת למרות שאני לא לגמרי בטוח בנכונות דבריי, שכן מאוד ייתכן שבלי ההתלהמות תנועה זו אינה תנועה כלל, ובעצם היא רק מזיקה לדיון החשוב בנושאים אלו.

לסיום, כפיצוי על פוסט משעמם, אני אוסיף פה לינק להרצאה נחמדה של מרקסיסט נוצרי בריטי, שטוען שכל מהות התנועה היא נסיון הגנה על הקפיטליזם מפני האויב עיקרי שלו, האיסלאם הקיצוני. (הוא, אגב, מאמין שאי אפשר להיות נוצרי אמיתי ולא להיות מרקסיסט...)

פוסט זה מוקדש, למרות כל הביקורת, לכריסטופר היצ'נס. יהי זכרו ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה