יום שני, 9 בינואר 2012

האמונה המודרנית. מוצדקת?

"בקדמיתא בימא בההוא חֹמר. בפורקנא בתריתא כֹלא בימא דאוריתא. מטה דילה דקרע בה ימא דא קולמוס. בגין לעלה אתגליא זרוע ה' דאתמר בה "וזרוע ה' על מי נגלתה" (ישעיה נ"ג, א)." (תיקוני זוהר, תיקון כ"א)


ובתרגום חופשי שלי:
בגאולה הראשונה הקריעה הייתה בים החומרי. בגאולה האחרונה כולה בים התורה. המטה שלו שקרע בו את הים הוא קולמוס, משום שעליו מתגלה זרוע ה' שנאמר בו "וזרוע ה' על מי נגלתה".

למיטב הבנתי, הרעיון המרכזי שמובא בפסקה זו הוא שהגאולה האחרונה היא גאולה של הרוח. כלומר, בגאולה האחרונה המלחמה לא תהיה מלחמה נגד אנשים, אלא מלחמה נגד הרוע שבפנים. בגאולה הזו לא יהיו ניסים גלויים, ולא יהיו מאורעות יוצאי דופן, כל כולה תתרחש השכל, בנפש. כמו כן, במקום המטה של משה שאיתו נעשו הניסים ביציאת מצרים, באחרית הימים הכלי יהיה קולמוס. מה בדיוק אמור לשמש הקולמוס, לא לגמרי ברור לי. ייתכן שהשימוש הוא להפיץ את התורה ברבים, ייתכן שהשימוש הוא כתיבה אישית, כעין שירה שהיא חלק מהמאבק הנפשי ברוע. אני מניח שיש עוד אפשרויות ואשמח לשמוע עוד הצעות בעניין.

אני מרגיש שהרעיון הזה מאוד מדבר אלי, וזה קצת מדאיג אותי, למען האמת. הרי הסיבה שזה מדבר אלי זה לא כי אני מרגיש שזה משקף את עומק התורה באמת, אלא שזה מתאים לדעות שלי. הרי אני לא מאמין בניסים, ולא בהתערבות אלוהים בטבע ובעולם, למרות שאני לא בטוח אם יש לי סיבה מספיק טובה לחשוב כך, ואני אוהב את דברי הזוהר כי הם מתאימים לאמונתי. ובכללי, היום יש הרבה אנשים שלא ממש מאמינים בדברים דתיים מסויימים, לרוב בלי הרבה הצדקה, אבל הם רוצים שלמושגים היהודיים יהיה משמעות עבורם, אז הם מפרשים אותם מחדש בצורה שמתאימה יותר לאמונתם. השאלה שלי היא: האם זה מוצדק לפרש מחדש רעיונות דתיים כדי שיתאימו לרעיונות אחרים שאנחנו במקרה חושבים אותם. אני לא מאמין שרוב האנשים באמת חשבו לעומק והשתכנעו שאין ניסים, הם פשוט לא מאמינים או הפסיקו להאמין מסיבות מסיבות שונות.

האם באמת אנחנו מוצדקים בפירוש מחדש של רעיונות דתיים כדי ש"יתאימו" יותר לעידן המודרני, או שאם אנחנו רוצים באמת להיות יהודים, ובאמת להיות דתיים, אנחנו צריכים להתכופף בפני האמונות הישנות, גם אם קשה לנו לקבלם?

לא יודע. מה אתם חושבים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה